15 tips voor meer bezoekers naar je evenement

Een evenement zonder bezoekers kán gewoon geen succes zijn… Daarom geef ik je in deze blog 15 tips die je kunt gebruiken om potentiële bezoekers te bereiken.

Tip 1: Voordat je van start gaat

Voordat je van start gaat met het promoten van je evenement, moet je doelgroep voor 100% bekend zijn.

Hierbij kun je bijvoorbeeld de volgende vragen stellen:

  • Waar wonen ze?
  • Wat is de gemiddelde leeftijd?
  • Zijn het vooral mannen of vrouwen?
  • Wat zijn hun interesses?

Als je een goed beeld schetst van je klanten, heb je ook een goede basis om te bepalen op welke plaatsen en via welke kanalen je promotie het efficiëntst zal zijn. Je wilt natuurlijk alleen promotie voeren waar potentiële klanten het zullen zien.

Online

Tip 2: Gebruik je website

Online heb je als basis waarschijnlijk je website. Zorg ervoor dat geïnteresseerde bezoekers op een mooie landingspagina terecht komen en meteen zien waar ze zich kunnen inschrijven of tickets kunnen kopen. Je doet er goed aan om bij je website goed te letten opdat je goed gevonden wordt in de zoekmachines (SEO). Je kunt dit zelf doen, maar vind je dat lastig, kan bijvoorbeeld  www.cuttheweb.nl je verder helpen.

Heb je geen website? Maak dan een gratis Facebook evenement aan.

Tip 3: Facebook evenement

Met meer dan 1 miljard gebruikers is de kans groot dat een aantal mensen op Facebook interesse hebben in jouw evenement. Hier komt de informatie over jouw doelgroep goed van pas.

  1. Maak een evenement aan op Facebook. Volg gewoon de stappen. Het is heel eenvoudig. Kom je er niet uit? Kijk dan op: https://www.facebook.com/business/help/380628382074604
  2. Nodig vrienden, kennissen en relaties uit.
  3. Promoot jouw event. Klik op event promoten en volg de stappen. Hier kun je heel duidelijk aangeven wie de doelgroep is.
  4. Je kan via Facebook ook gratis toegangskaarten weggeven. Vraag om jouw pagina te liken, je post te sharen en beloon een aantal gelukkigen met twee tickets (in de hoop dat de winnaars ook nog een heleboel vrienden en kennissen meenemen).
  5. Lok actie uit bij de bezoekers van Facebook door een raadsel, poll of grappig bericht te plaatsen, een vraag te stellen, of laat mensen meedenken over de invulling van het evenement. Let erop dat je snel reageert op opmerkingen en de mensen aandacht geeft.
  6. Zorg voor mooie foto’s en een aantrekkelijke header. Het oog wil ook wat!

Tip 4: Gebruik Twitter

Gebruik Twitter om in contact te komen met mensen die interesse kunnen hebben in jouw evenement.

  1. Ga naar http://www.twitter.com/search
  2. Vul een zoekwoord in dat gerelateerd is aan het onderwerp van jouw evenement (bijvoorbeeld beauty, schoolverlaters, kunst, flora en fauna, trance muziek, 80’s & 90’s etc…)
  3. Geef een waardevolle reactie met een link naar de pagina waarop informatie over het evenement staat.

Tip 5: Ga op zoek naar relevante forums

Relevante forums zijn een zeer goede manier om jouw evenement zichtbaarder te maken.

  1. Zoek relevante forums in Google.
  2. Registreer je op dit forum.
  3. Probeer waarde toe te voegen aan het forum door goede antwoorden en reacties te geven. Promoot ondertussen jouw event.

Tip 6: Stuur een mail naar potentiële geïnteresseerden

E-mail is en blijft een van de meest waardevolle manieren om online mensen te bereiken.

  1. Maak een lijst met e-mailadressen. Natuurlijk mag je niet zomaar duizenden mails versturen, maar een persoonlijke mail naar mensen die je kent is geen probleem.
  2. Stuur een mail met informatie over het evenement en waarom mensen moeten komen.

Tip 7: Plaats je evenement op websites met een evenementenkalender

Online zijn er verschillende plaatsen waar je jouw evenement op een kalender kan plaatsen. Hieronder enkele voorbeelden:

http://www.evenementkalender.nl/

http://www.sportevenementenkalender.nl/

http://www.vvv.nl/zoeken?q=evenementenkalender

http://www.festipedia.nl/

Zoek in Google eens op “evenementenkalender”. Vaak heeft een stad zijn eigen website waar je evenementen kan op plaatsen.

Tip 8: Stuur een persbericht uit

Lokale kranten, magazines of vakbladen nemen soms ook informatie op over evenementen uit de buurt. Als je een verzorgd persbericht uitstuurt, is er een grote kans dat zij dit met aandacht zullen bekijken. Dit is gratis reclame. Je kunt dit aanvullen met een advertentie verderop in het blad. Heb je moeite met schrijven of wil je een mooie advertentie laten opmaken? Voor vrijblijvende informatie stuur je een mailtje naar .

Offline

Ook offline zijn er verschillende kanalen om reclame te maken.

Tip 9: Maak gebruik van de radio

Promotie via de radio hoeft niet onbetaalbaar te zijn als je de lokale radio’s aanspreekt. Bijvoorbeeld http://www.decibel.nl/

Tip 10: Zorg voor opvallende visitekaartjes

Of je nu promotie maakt in de periode voorafgaand aan je evenement of op het evenement zelf wil netwerken: mooie visitekaartjes zijn een must. Zo hebben mensen een tastbare herinnering aan jouw evenement én je bedrijf. Je doet er goed aan om een originele te laten ontwerpen (bij dsign4u.nl natuurlijk ;-)) en te laten drukken op speciaal papier of een ander materiaal, ik kan je er alles over vertellen.

Tip 11: Posters plakken

Met posters vergroot je de zichtbaarheid van jouw evenement zeer snel.

  1. Ga na waar je posters wilt plakken, en check de lokale voorschriften
  2. Laat een ontwerp maken
  3. Zoek vrijwilligers om mee te helpen de affiches te plakken, en geef ze een leuke beloning!

Kijk naar waar de speciale wildplakzuilen zijn en vraag winkeliers of je een poster in hun etalage mag hangen in ruil voor wat vrijkaarten.

Tip 12: Flyers verdelen

De meest traditionele manier van promotie, maar nog steeds een zeer doeltreffende. Naast dat je zelf kunt bepalen aan wie je een flyer geeft, verhoogt flyers uitdelen in de straat het aantal deelnemers. Wil je een grotere doelgroep bereiken, kun je ook posters ophangen bij bijvoorbeeld

  1. Laat je flyer ontwerpen
  2. Stel een goed team samen om de flyers uit te delen
  3. Verspreid je flyers

Tip 13: Mond-tot-mond reclame

Tegenwoordig is netwerken heel belangrijk. Vertel iedereen wat je doet en welk evenement je organiseert. Kijk niet alleen naar de persoon zelf waar je het tegen vertelt, maar ook naar zijn/haar netwerk. Kijk eens hoeveel potentiële bezoekers dat zijn.

Tip 14: Sponsor een ander evenement

Zoek een evenement uit waar ongeveer dezelfde doelgroep komt als de mensen die jij graag op jouw evenement wilt zien. Maak daar reclame door sponsoring of een advertentie op hun flyer. Laat zeker je gezicht zien op dat evenement. Vergeet je visitekaartjes niet en zorg dat op je website meer informatie staat.

Tip 15: Nodig BN’ers uit

Wie wil er nu niet naar een evenement waar bekende Nederlanders ook op afkomen? Het is altijd een gok, maar je kan proberen een paar BN’ers naar je evenement te lokken. Met bijvoorbeeld een mooie, originele VIP uitnodiging. Zij zorgen sowieso voor extra aandacht van de media.

Hopelijk heb je wat aan tips. Heb je nog vragen in verband met jouw evenement en de promotie ervan? Stuur dan een e-mail naar .

 

Deel deze tips met je vrienden

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *